Επειδή ο τίτλος του άρθρου προμηνύει κάποια νεύρα, θα προσπαθήσω να παραμείνω ψύχραιμη και διπλωματική. Ας ξεκινήσω λοιπόν λέγοντας πώς κανένα πρόβλημα δεν έχω με τους brand ambassadors/ influencers. Φίλους influencers από την άλλη δεν έχω, ψέματα να μην πω. Είναι ένα σχετικά νέο πεδίο που έχει κάνει την εμφάνισή του σχεδόν παράλληλα με τα social media. Όπως είναι φυσιολογικό, η νέα εποχή στην επικοινωνία, φέρνει νέες ανάγκες και μεθόδους κάλυψης αυτών. Είναι το influencing ένα από τα πιο cringy επαγγέλματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή; Είναι και θα το συζητήσουμε αυτό παρακάτω. Είναι ένα καθαρά ματεριαλιστικό επάγγελμα; Μωρέ ναι, προφανώς, αλλά δεν μπορούμε να το κατηγορήσουμε πολύ, όταν ο ίδιος ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι ματεριαλιστικός κι επομένως τον τραβάει τον influencer του.
Το influencing είναι ένα είδος μάρκετινγκ, που κάνει χρήση συγκεκριμένων ατόμων, τα οποία έχουν επιρροή σε κάποια δεδομένη ομάδα πιθανών αγοραστών/πελατών, προκειμένου να προωθήσει υπηρεσίες και προϊόντα. Το συγκεκριμένο είδος μάρκετινγκ χρησιμοποιείται συνήθως συμπληρωματικά μαζί με άλλα είδη διαφήμισης. Έχει το μεγάλο πλεονέκτημα ότι η διαφήμιση στοχεύει σε συγκεκριμένο target group (αυτό το οποίο θεωρείται ότι ο influencer μπορεί να επηρεάσει), κι όχι σε ολόκληρη την αγορά.
Κι ενώ η έννοια της επιρροής ήταν ανέκαθεν σημαντική για τη διαφήμιση, το διαδίκτυο είναι αυτό που έχει συνεισφέρει περισσότερο στη διαμόρφωση του influencing. Δεδομένου ότι όλο και περισσότερα άτομα όλων των ηλικιών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, τόσο η digital διαφήμιση όσο και οι online αγορές αυξάνονται δραματικά. Οι αγορές, μέσω του διαδικτύου έχουν γίνει πολύ πιο γρήγορες, αφού έχει περιοριστεί ο χρόνος από τη στιγμή που θα έρθουμε σε επαφή με μια διαφήμιση μέχρι τη στιγμή που θα αγοράσουμε το διαφημιζόμενο προϊόν.
Παλιότερα, ενώ ερχόμασταν σε επαφή με τηλεοπτικές ή έντυπες διαφημίσεις, θα έπρεπε να μας τραβήξουν πραγματικά την προσοχή ώστε να τις θυμόμαστε την επόμενη φορά που θα βρισκόμασταν στα μαγαζιά. Όλα τα παραπάνω είναι φυσικά προς όφελος των διαφημιστών και των εταιριών, καθώς μειώνουν αρκετά το κόστος διαφήμισης. Η ύπαρξη influencers, επομένως, εξυπηρετεί τις ανάγκες των brands.
Από την άλλη και οι influencers/brand ambassadors βγαίνουν κερδισμένοι από αυτό που κάνουν. Ανάλογα με το κοινό τους και την εμπειρία τους, μπορούν να κερδίσουν από δωρεάν προϊόντα και υπηρεσίες, μέχρι και πραγματική πληρωμή. Αυτό που έχουν να κάνουν είναι να προβάλουν κάποιο brand με έναν θετικό και πρωτότυπο τρόπο, ο οποίος παρ’ όλα αυτά να θυμίζει αυθόρμητη παρόρμηση κι όχι την παραδοσιακή διαφήμιση που είχαμε συνηθίσει.
Άλλες φορές βλέπουμε (άλλοτε με θλίψη κι άλλοτε με χαιρέκακη διάθεση) πάλαι ποτέ διάσημους να τελούν χρέη brand ambassador στις δικές τους πλατφόρμες. Κάπου κάπου δεν είναι άσχημο. Δεν θυμάμαι βέβαια αν υπήρξε φορά που είδα αντίστοιχο ποστ και είπα «να μια πρωτότυπη διαφήμιση, Τ’ ΑΓΟΡΑΖΩ!» αλλά ας μην είμαι απόλυτη. Κάποιες φορές λοιπόν, ανάλογα με το τι επαγγέλλεται το εν λόγω επώνυμο πρόσωπο, το influencing μπορεί να είναι μέρος της δουλειάς του. Συχνά διάφορες εταιρίες σπονσοράρουν τις δουλειές τέτοιων ατόμων, με αποτέλεσμα να εξελίσσονται και να προσφέρουν καλύτερο υλικό στο κοινό τους. Υπό αυτήν την έννοια, έχω δει αρκετές φορές sponsoured βίντεο στο Youtube και καθόλου δε με έχουν ενοχλήσει ούτε μου έχει γεννηθεί η ανάγκη να το κοροϊδέψω.
Πέραν των επώνυμων προσώπων, influencers/brand ambassadors (τα γράφω έτσι μαζί κι αγαπημένα αυτά τα δύο γιατί δεν γνωρίζω την διαφορά) μπορούν να γίνουν και κοινοί θνητοί, όπως εγώ κι εσύ. Το μόνο που θα χρειαστείς είναι μια γερή πλατφόρμα σε κάποιο σόσιαλ μέντιουμ. Φαντάζομαι θα χρειαστούν κι άλλα πράγματα στην πορεία, όπως πχ καλές φωτογραφικές ικανότητες κι επικοινωνία με διάφορες εταιρίες, αλλά όλα ξεκινούν με το ποιος είσαι και τι κάνεις στα social media. Γιατί φίλε μου με τους 1500 followers, ποιον ακριβώς θα κάνεις influence; Ποιο ακριβώς influence έχεις εσύ πάνω στους άλλους; Πόσες φορές ακόμα θα πω influence σε αυτό το κείμενο;
Και τώρα που μάθαμε λίγα πράγματα παραπάνω για το influencing, δύο πράγματα θα πω ακόμα και θα σας αφήσω. Αρχικά, αγαπητοί και φτασμένοι brand ambassadors, μην μας αρχίζετε στις περιγραφές την εξπρεσιονιστική ποίηση και τις Τρεις Κολώνες του Ζεν, όταν ξέρουμε ότι στο τέλος του ποστ θα μας πουλήσετε μέχρι και τον παππού που αχνοφαίνεται στο φόντο της φωτογραφίας. Ας υπάρχει μια κάποια ειλικρίνεια μεταξύ μας.
Από την άλλη, αγαπητοί φίλοι που θέλετε να γίνετε brand ambassadors με κίνδυνο να σας δικάσει η οικογένεια, η παρέα και η κοινωνία συθέμελη, εύχομαι καλή σταδιοδρομία. Αλλά, για την αγάπη του Θεού, μην βιάζεστε. Μην κάνετε τη δουλειά του brand ambassador στο τζάμπα και δίχως να συνεργάζεστε με κανένα brand. Ξέρουμε ότι δε σας πλήρωσε όντως η Apple για να κάνετε influencing στους παλιούς συμμαθητές από το Λύκειο που ακολουθιέστε ακόμα από ευγένεια.