Έφτασε για άλλη μια φορά η περίοδος των Πανελληνίων, αυτός ο δύσκολος μήνας για κάθε μαθητή της Γ΄λυκείου, ο οποίος μάχεται για μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, για την οποία εν τέλει δεν είναι απόλυτα σίγουρος εάν θέλει. Οι Πανελλήνιες είναι μια ψυχοφθόρα διαδικασία ανταγωνισμού, πυρετώδους διαβάσματος, περιορισμένου ελεύθερου και δημιουργικού χρόνου. Για την ακρίβεια, οι Πανελλήνιες προωθούν ένα σύστημα βαθμοθηρικό, επιδερμικό που αδιαφορεί για την σε βάθος κατάκτηση της γνώσης και προωθεί την αποστήθιση. Μάλιστα την επιβραβεύει κιόλας.
Όπως είναι λογικό, μερικοί θα καταφέρουν να περάσουν αυτή τη διαδικασία με επιτυχία, αποκτώντας πρόσβαση στο πανεπιστήμιο που επιθυμούσαν, ενώ κάποιοι άλλοι δεν θα καταφέρουν να περάσουν είτε στη σχολή της πρώτης τους επιλογής, είτε καθόλου. Δεν πρέπει κανείς να ξεχνάει πως οι Πανελλήνιες είναι ένας θεσμός με τον οποίο αξιολογούνται συγκεκριμένες δεξιότητες σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα, επομένως δεν κρίνεται η προσωπικότητα ή η ευφυΐα του μαθητή στο σύνολο της.
Κατά συνέπεια, πολλοί μαθητές μπορεί να «αποτύχουν» όσον αφορά αυτόν τον θεσμό, καθώς μπορεί να μην είναι εξοικειωμένοι με το διάβασμα που απαιτεί ή να μην έχουν τις απαραίτητες βάσεις σε κάποιο μάθημα. Μπορεί να μην είναι τόσο καλοί «παπαγάλοι», μπορεί απλώς εκείνη τη μέρα που έγραφαν να μην ήταν η μέρα τους, να ξύπνησαν στραβά ή να έπαθαν κρίση άγχους, με αποτέλεσμα να μην αποδώσουν όπως θα έπρεπε. Οι παράμετροι ποικίλουν, οδηγούν όμως στο ίδιο συμπέρασμα: πως μία ενδεχόμενη αποτυχία στις Πανελλήνιες δεν ισοδυναμεί με μία ολική αποτυχία. Κι αυτό γιατί ο θεσμός των Πανελληνίων εξετάζει συγκεκριμένα πράγματα, όπως προαναφέρθηκε, δεν είναι όμως όλοι οι άνθρωποι το ίδιο, διαφέρουν τα δυνατά και αδύνατα τους σημεία.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να παραθέσω ένα μήνυμα που λάβαμε μαθήτρια της Γ΄λυκείου, Αναστασία, μέσα στο οποίο εκφράζει τη δική της δυσανασχέτηση σχετικά με το σύστημα εξετάσεων και πιο συγκεκριμένα τα θέματα των μαθηματικών, για τα οποία οι απόψεις διίστανται:
«Είμαι μαθήτρια της τρίτης λυκείου θετικής κατεύθυνσης και θα ήθελα να εκφράσω την απογοήτευση μου για τα θέματα των μαθηματικών μέσω αυτής της ανάρτησης, καθώς ο μόνος τρόπος να ακουστεί η φωνή των νέων είναι τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και Δικτύωσης.
Είμαι πλήρως απογοητευμένη από τα θέματα των μαθηματικών, καθώς ήταν εκτός πνεύματος ύλης! Έκτος από χρονοβόρα απαιτούσαν γενικές γνώσεις πάνω στην τριγωνομετρία, που δεν είναι ο κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο κινείται η ύλη της Τρίτης Λυκείου. Υπόθηκε πως τα θέματα ήταν για μαθητές με γενικές γνώσεις από παλιότερες τάξεις. Αυτό που κανείς σχεδόν δεν καταλαβαίνει είναι ότι μέσα στο άγχος να ολοκληρωθεί η ύλη της τρίτης λυκείου, λογικό είναι ο μαθητής να μην έχει την δυνατότητα να κάνει επανάληψη στις γενικές γνώσεις όπως αναφέρθηκαν!
Είναι άδικο, λοιπόν, να διαχωρίζουν μόνο ένα μικρό ποσοστό μαθητών και όλους τους υπόλοιπους να τους βάζουν σε μία «ομάδα» που είναι υποχρεωμένη να μείνει κοντά στην βαθμολογίας της βάσης. Και αυτό, γιατί μπορεί απλά να μην θυμούνται την περσινή ύλη. Αν πραγματικά ήθελαν να εξετάσουν τους μαθητές θα το έκαναν σωστά, με πράγματα που οι μαθητές πάσχισαν να μάθουν σε μία χρονιά τόσο δύσκολη και απαιτητική σε κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Είναι άδικο ένας μαθητής που προσπάθησε να βρίσκεται στην ίδια θέση με έναν μαθητή που επιλεκτικά διάβασε! Και πάνω από όλα είναι κρίμα που τόσα λαμπρά μυαλά καταρρακώνονται μέσω των Πανελληνίων! Γιατί αυτό το «10» στα μαθηματικά μπορεί πραγματικά να τους στερήσει μία θέση σε αυτό που είναι καλοί και ονειρεύονται να κάνουν στην ζωή τους!»
Μία ενδεχόμενη αποτυχία στις Πανελλήνιες, μπορεί να ανοίξει νέα μονοπάτια, λύσεις και τρόποι αντιμετώπισης υπάρχουν, αρκεί ο καθένας να πιστέψει στον εαυτό του και να μην αφήσει την κοινωνία να τον πείσει πως απέτυχε. Άλλωστε άξιος προσοχής και σεβασμού είναι εκείνος που μπορεί να διαχειριστεί την αποτυχία, η επιτυχία είναι η εύκολη διαδικασία.