«The x is in a relationship with f». Aντικαθιστώντας τις μεταβλητές με ονόματα ανθρώπων μας έχουμε αυτόματα μια εικόνα που βλέπουμε πλέον σχεδόν σε καθημερινή βάση. Ασφαλώς τα social media και πιο συγκεκριμένα το Facebook υπάρχουν στην ζωή μας εδώ και αρκετά χρόνια και χωρίς καμία αμφιβολία έχουν προκαλέσει μεγάλες αλλαγές όσον αφορά το πως αντιλαμβανόμαστε τόσο τον εαυτό μας όσο και τις σχέσεις μας με τους άλλους. Το βασικό και καθόλου μυστικό συστατικό της επιτυχημένης εισβολής του διαδικτύου στην καθημερινότητα μας είναι η ανάγκη μας να κοινωνικοποιηθούμε εξοικονομώντας χρόνο. Λόγω της πολυάσχολης καθημερινότητας της πλειοψηφίας των ανθρώπων, οι διαπροσωπικές σχέσεις φθείρονται, με την έννοια του ότι αποδυναμώνονται πρακτικά, σε πραγματικό δηλαδή επίπεδο, ενώ ενισχύονται φαινομενικά, δηλαδή σε προβολή στο κοινωνικό δίκτυο.
Αναμφίβολα τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί πολύ έντονα το φαινόμενο προβολής των ρομαντικών σχέσεων στο Facebook και ενώ με μια πρώτη ματιά αυτό μοιάζει ενοχλητικό και οι περισσότεροι το κατακρίνουν, καταλήγουν στο να το κάνουν και οι ίδιοι. Το βασικό ερώτημα είναι για ποιον λόγο; Τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να θέλουν να προμοτάρουν την προσωπική τους ευτυχία σε επίπεδο μάρκετινγκ; Ένας βασικός λόγος είναι το ίδιο το μάρκετινγκ. Σε καθημερινή βάση ο μέσος άνθρωπος δέχεται μια τεράστια εισροή από διαφημιστικό υλικό, σε τηλεόραση, ραδιόφωνο και ίντερνετ. Στον χώρο του μάρκετινγκ, όσο περισσότερο διαφημίζεται κάτι, τόσο μεγαλύτερη αξία αποκτά. Ζώντας σε μια κοινωνία όπου τα πάντα είναι μάρκετινγκ, κατά έναν παρόμοιο τρόπο, όσο περισσότερο προβάλλεται μια σχέση, τόσο μεγαλύτερη αξία αποκτά για μας. Μπορεί η σχέση να κρατήσει μια εβδομάδα, δύο μήνες ή χρόνια. Το βασικό είναι ότι εκείνη την στιγμή τα δύο πρόσωπα που δηλώνουν ερωτευμένα σε ένα check-in η μια σέλφι νιώθουν να βρίσκονται στην κορυφή του κόσμου. Και τα δύο πρόσωπα νιώθουν ότι ο κόσμος πιστεύει ότι έχουν κάτι ιδανικό και αξιοζήλευτο, με τον τρόπο αυτό ενισχύεται και η αυτοεκτίμηση καθενός.
Σε πρόσφατη έρευνα τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 68% των ανθρώπων που προβάλουν την σχέση τους online, το κάνουν για να δείξουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα του εαυτό τους, τι είναι αυτό που τους ενδιαφέρει, πως σκέφτονται για ορισμένα πράγματα και φυσικά ποιος είναι ο σύντροφος τους. Η επιλογή συντρόφου είναι μια τρανταχτή προβολή εαυτού ανάλογη και ίσως ισχυρότερη του «δείξε μου τον φίλο σου να σου πω ποιος είσαι». Το 78% δήλωσε ότι προβάλει την σχέση του στα media για να παραμένει διαδραστικός, στον κέντρο δηλαδή της προσοχής, των like και των σχολίων. Έτσι, ικανοποιείται η ανάγκη για socialising στην οποία προαναφερθήκαμε.
Κάτι που δύσκολα θα μπορούσε να αντιληφθεί κανείς είναι ότι προώθηση των σχέσεων online μπορεί επίσης να οφείλεται σε βιο-ψυχολογικούς παράγοντες. Συγκεκριμένα, κάνοντας ένα post ρομαντικού περιεχομένου προκαλεί έκκριση συγκεκριμένων ορμονών. Η πρώτη είναι η ντοπαμίνη, η οποία συνδέεται με τον πόθο για κάτι ή κάποιον. Η δεύτερη ορμόνη είναι η οξυτοσίνη, η οποία ονομάζεται αλλιώς «χημικό της αγκαλιάς», γιατί απελευθερώνεται με ένα φιλί ή μια αγκαλιά. Πλέον, η χημική αυτή ουσία απελευθερώνεται και με ένα post. Αν, λοιπόν, εγώ κοινοποίησω μια φωτογραφία με τον σύντροφό μου, κάθε φορά που κάποιος θα σχολιάζει το οτιδήποτε ή θα επιλέγει να πατήσει like, οι ορμόνες αυτές θα με κάνουν να τον θέλω λίγο περισσότερο.
Ένας ακόμη λόγος για τον οποίον οι ανθρώπινες σχέσεις προβάλλονται τόσο έντονα στα social media σε καθημερινή βάση έχει δεν έχει να κάνει καν με την σχέση αυτή καθ΄αυτή, αλλά με τρίτα πρόσωπα και τρίτες γνώμες. Ένα μεγάλο μέρος ανθρώπων δήλωσε ότι θέλει να υπενθυμίζει στην διαδικτυακή κοινότητα το πόσο ευτυχισμένοι είναι με τον εκάστοτε σύντροφο για να εκδικηθούν ή να κάνουν έναν πρώην να ζηλέψει ή να νιώσει κατώτερος συγκριτικά με τον νυν. Ενα μικρότερο ποσοστό που πρέπει να ληφθεί υπόψη, δήλωσε ότι νιώθει την ανάγκη να δείχνει την σχέση του στα media για να αποδείξει κάτι αντίθετο από όσα πίστευε ο κόσμος για αυτούς, για παράδειγμα «Αυτός δεν θα βρει πότε καμιά, η κοπέλα αυτή δεν μπορεί να κάνει σοβαρή σχέση, αυτοί οι δύο δεν ταιριάζουν» και άλλα τέτοια σχόλια.
Καμιά συμπεριφορά όσο παράλογη κι αν μοιάζει δεν είναι ανεξήγητη. Αυτή η μάστιγα προβολής του έρωτα στα media είναι τελικά περισσότερο η ανάγκη προβολής – υπεράσπισης του εγώ, παρά του εμείς.