Η Barbie αλλάζει και καταρρίπτει τα μέχρι τώρα πρότυπα και δεδομένα. Η κούκλα που έχουμε αγαπήσει όλα τα κοριτσάκια και έχουμε συνδυάσει την παιδική μας ηλικία μαζί της αλλάζει μετά από 56 χρόνια κυκλοφορίας της στο εμπόριο!
Για πρώτη φορά η Barbie αποκτά πιο καμπυλωτό σωματότυπο (πιο φυσιολογικό θα έλεγα εγώ…), είναι κοντύτερη ή ψηλότερη, με 7 διαφορετικά χρώματα δέρματος, για να ανταποκρίνεται καλύτερα στην πολιτιστική μας πολυμορφία, ενώ αποκτά και διαφορετικά στυλ μαλλιών.
Όλα αυτά τα χρόνια η κούκλα, που έχουν παίξει μαζί της εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο, δεν ξέφυγε ούτε μια φορά από τα πρότυπά της, τις άριστες (και εξωπραγματικές…) αναλογίες της, το στυλ της, το χρώμα του δέρματός της.
Έγινε πρότυπο για όλα τα παιδιά, το πρότυπο της ωραίας γυναίκας, με την υπέρλεπτη μέση, τα καλοχτενισμένα πλατινέ μαλλιά της, τα δίμετρα πόδια της, το λεπτό σώμα της και τα στυλάτα ρούχα της. Πάντα βαμμένη, πάντα με βλεφαρίδες που προσέγγιζαν τα φρύδια, γυριστές και μεγάλες, καταγάλανα μάτια, ζουμερά χείλη, πλούσιο μπούστο. Έτσι την οραματίσθηκαν οι δημιουργοί της το Μάρτιο του 1959, έτσι έμεινε αναλλοίωτη – με μικρές βέβαια προσαρμογές, μιας και κάθε δεκαετία είχε τη δική της μόδα και στυλ, τα δικά της πρότυπα – μέχρι το 2016.
Το 2016 φαίνεται πως είναι η χρονιά που όλη αυτή η ιστορία έρχεται να αλλάξει, να προσαρμοστεί στην πραγματικότητα, στα «γήινα» δεδομένα. Η σειρά των Barbie Fashionistas περιλαμβάνει, πέρα από την κλασσική ξανθιά γαλανομάτα Barbie, που επινοήθηκε το 1959, όπως προαναφέρθηκε, από την Ρουθ Χάντλερ, συν ιδρύτρια μαζί με το σύζυγό της, Έλιοτ, της μεγαλύτερης πιθανώς εταιρίας παιχνιδιών «Mattel», και άλλες τρεις κούκλες, που παρόλο που διατηρούν το ίδιο όνομα «Barbie», είναι πολύ διαφορετικές.
H Barbie με πιασίματα, τα κλασσικά love handles και οι καμπύλες της Kim Kardashian (με λίγο από J-Lo) κλέβει την παράσταση και δικαιωματικά μπαίνει στις καρδιές μας. Ο διευθύνων σύμβουλος της Mattel, Ριτσαρντ Ντίκσον, σε ανακοίνωσή του αναφέρει πως οι κούκλες Barbie είναι η αντανάκλαση του κόσμου που αντιλαμβάνονται γύρω τους τα κοριτσάκια που παίζουν με αυτές. Για αυτό και θεωρεί η εταιρεία πως έχει ευθύνη απέναντι στα παιδιά και στους γονείς (τώρα τις θυμήθηκαν τις ευθύνες τους; τόσο καιρό τις αγνοούσαν άραγε; ) να δώσουν μια πιο ευρεία αντανάκλαση της ομορφιάς σήμερα, σημειώνει η Έβελιν Ματζόκο, αντιπρόεδρος και γενική διευθύντρια της Barbie.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Mattel δεν είναι πρωτοπόρος στην δημιουργία κούκλας με κανονικές, φυσιολογικές και ανθρώπινες διαστάσεις, μιας και από τα τέλη του 2014, ο γραφίστας Νίκολαϊ Λαμ λάνσαρε στην αγορά τη Lammily, μιας κούκλα με φυσιολογικές διαστάσεις ανθρωπίνου σώματος, ενώ το 2002 ένας δημιουργός κούκλων ονόματι Tonner Doll, δημιούργησε την κούκλα Emme σύμφωνα με την εικόνα ενός μοντέλου στην Αμερική που φέρει το ίδιο όνομα και φοράει Νο.46! Είναι γνωστό πως η Αμερική έχει ιδιαίτερα αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας, οπότε το νούμερο ΧL ή οτιδήποτε αντίστοιχο δεν είναι και σπάνιο. Βέβαια, ούτε αυτό θα έπρεπε να αποτελεί πρότυπο, γιατί η παχυσαρκία ως γνωστόν κάθε άλλο παρά θεμιτή είναι.
Γιατί, λοιπόν, δημιουργήθηκε η ανάγκη για μια πιο… κανονική κούκλα και μήπως αργήσαμε λίγο να το καταλάβουμε πως τέτοιου είδους πρότυπα που είχαμε μέχρι στιγμής δεν βοηθούν την κοινωνία, αλλά τη γεμίζουν με περισσότερα προβλήματα και μάλιστα τόσο δυσεπίλυτα και δύσκολα στη διαχείριση, όσο τα προβλήματα της διαστρεβλωμένη εικόνας του σώματος και των προτύπων ομορφιάς;
Σύμφωνα με όχι και τόσο πρόσφατη έρευνα που έγινε σε κορίτσια ηλικίας 5 εως 8 ετών στη Βρετανία, η οποία δημοσιεύτηκε το Σεπτέμβριο του 2006, τα παιδιά που έπαιζαν με τις Barbie είχαν πιο αρνητική άποψη για το παρουσιαστικό τους από άλλα παιδιά, που δεν έπαιζαν με τέτοιες κούκλες. Μήπως έπρεπε να ταρακουνηθούμε σαν κοινωνία από τότε; Ή μήπως η όλη έρευνα κουκουλώθηκε και αποσιωπήθηκε για την βέλτιστη πορεία της εταιρείας; Άλλωστε, κάπου εκεί άρχισε ο κόσμος να ενδιαφέρεται για τα προβλήματα που προκύπτουν από ψυχώσεις και επικίνδυνες διατροφικές συνήθειες, οπότε και η νευρική ανορεξία και η βουλιμία, όπως και τα υπερβολικά λεπτά πρότυπα τύχαιναν διεθνούς κατακραυγής. Τα παιδιά αυτά, λοιπόν, ήθελαν να έχουν λεπτότερο σώμα από όσα παιδιά δεν είχαν δει ποτέ τους Barbie. Και επαναλαμβάνω… στην ηλικία των 5 με 8 ετών.
Ενθουσιασμός στο πλήθος από το λανσάρισμα της νέας και ανανεωμένης Barbie και χαιρόμαστε ιδιαιτέρως. Μέχρι σήμερα, η Mattel είχε ήδη κάνει προσπάθειες να διαφοροποιήσει τη Barbie από το στερεότυπο της ξανθιάς γαλανομάτας. Το 1980 κυκλοφορεί για πρώτη φορά η Black Barbie, η οποία είναι μελαμψή (μαύρη) και με μαλλί άφρο. Ένα βήμα πιο κοντά στην καταπολέμηση των φυλετικών διακρίσεων. Οι Barbie Fashionistas έρχονται πλέον σε όχι 2, όχι 3, αλλά 7 διαφορετικούς τόνους δέρματος, για να μπορεί το παιδί να επιλέξει το πρότυπό του, να νιώσει αποδεκτό στην κοινωνία και τους γύρω του, ασφαλές, κοινωνικό και περήφανο για το σώμα του, το χρώμα του, το στυλ του. Τι διαφορά έχει αν είσαι μαύρος ή λευκός, κίτρινος ή μικτός, τι πειράζει αν έχεις χαρακτηριστικά από πολλές φυλές, τι πειράζει αν είσαι 1,50 ή 1,80; Αν είσαι 50 κιλά ή 150; Οκ, το 150 είναι παχύσαρκο, οπότε μην πάμε στο άλλο άκρο…
Σκοπός του project και των νέων κούκλων Barbie ήταν να έρθουν οι καταναλωτές και οι νέες γενιές αγοριών και κοριτσιών πιο κοντά με το σώμα τους, να το αγαπήσουν και να αποκτήσουν υγιή πρότυπα. Θα μου πείτε, μια παχύσαρκη ή αρκετά στρουμπουλή Barbie δεν θέτει ανθυγιεινό πρότυπο; Ναι, μπορεί η παχυσαρκία να είναι μάστιγα στις ημέρες μας, και ιδιαίτερα στην Αμερική και στην ανατολική Ευρώπη, αλλά η επίπτωση θα ήταν μεγαλύτερη και ο απολογισμός χειρότερος σε περίπτωση που διατηρούσαμε το προηγούμενο πρότυπο, αυτό του ανορεξικού και απισχνασμένου σώματος. Άλλωστε, ποιος θέλει μια κοινωνία γεμάτη καταπιεσμένα παιδιά με διαστρεβλωμένη άποψη για το σώμα τους και κοινωνικώς αποδεκτά πρότυπα, που κάθε άλλο παρά προωθούν το υγιές σώμα.
Η αλλαγή που βιώνουμε είναι εξαιρετικής σημασίας, ιδιαίτερα σε συνδυασμό με το νόμο απέναντι στα ανορεξικά μοντέλα στις πασαρέλες της Γαλλίας. Αναμένω και το αντίστοιχο με το ύψος. Για αυτό ακριβώς και η νέα Barbie έγινε πρωτοσέλιδο των Τimes!
Αν και μεταξύ μας, η προηγούμενη version της Barbie, χάνει κάτι από τη μαγεία της αληθινής γυναίκας. Όποιον φίλο σας και αν ρωτήσετε – και το αγόρι σας, αρκεί να δεχθείτε την απάντηση ως απλή γνώμη και να είστε μακριά από μαχαίρια και άλλα αιχμηρά αντικείμενα, ένα ηρεμιστικό σε κάποιες περιπτώσεις βοηθάει, επίσης – να σας πει την άποψή του, θα δείτε οτι η κούκλα Barbie υπολείπεται σε… καμπύλες από την πραγματική και υπέροχη JLo. Fail στο σχεδιασμό της κούκλας, γιατί τη JLo δεν την χαρακτηρίζει ούτε η τέλεια διάφανη φόρμα της, ούτε το φόρεμα των Όσκαρ, αλλά οι πλούσιες καμπύλες της!
Εμείς, καλωσορίζουμε την προσπάθεια και την πρωτοβουλία της Mattel και ευχόμαστε το παράδειγμά της να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες, περιοδικά, κτλ. Ώρα για αληθινές γυναίκες!